Reizen in Australië in 2015 - Reisverslag uit Sydney, Australië van Wollie - WaarBenJij.nu Reizen in Australië in 2015 - Reisverslag uit Sydney, Australië van Wollie - WaarBenJij.nu

Reizen in Australië in 2015

Blijf op de hoogte en volg Wollie

20 September 2015 | Australië, Sydney

Of: Hoe internet bijna je persoonlijke gids is op reis. Mede omdat onze intentie is om voor een langere tijd in Australië te blijven, hebben we in Darwin een simkaart gekocht. Hierdoor hadden we meteen een Australisch nummer en internettoegang. Vooral dat laatste maakt reizen in Australie erg makkelijk. We gebruiken drie apps voor de smartphone veel tijdens het reizen: WikiCamps, Fuel Map en Navmii.

WikiCamps
Vrijwel aan het begin van onze reis, in Japan, raakten we aan de babbel met twee Australiërs. Toen wij hen vertelden dat wij van plan waren om te gaan camperen in Australië, adviseerden zij de app WikiCamps. Wat is WikiCamps precies? Het is een slim concept, waarbij de gebruikers van de app zelf campings toe kunnen voegen, kunnen wijzigen en aanvullende informatie erover kunnen geven, zoals hun ervaring en wat zij ervoor betaald hebben. Kortom, de database van de app wordt gevuld door de gebruikers zelf: een vorm van crowd-sourcing. Echt ideaal! Zo blijven de gegevens namelijk (bijna) altijd up-to-date. Zodra wij het tijd vinden om een plekje voor de nacht te gaan zoeken, starten wij de app op. Vervolgens filteren we op de faciliteiten waar de camping aan moet voldoen en tada, je ziet alle campings in de buurt die hieraan voldoen. Daarna lezen we even snel de reviews door, kijken we naar de prijs en hop, de camping is gekozen! We hebben van het verhuurbedrijf van onze camper ook een flink boek (en dan bedoelen we ook echt een flink boek) met campings meegekregen, maar het nadeel hiervan is dat je niet de prijs en beoordelingen kan zien. Maar vooral het filteren is ideaal: We willen een keer in de week onze kleren wassen, dus dan filter je op de aanwezigheid van een wasmachine. We hoeven ook niet iedere dag stroom te hebben, dus dan filter je daar niet op etc. En wil je eigenlijk alleen maar ergens slapen, dan zijn er in Australië veel gratis campings. Soms betreft dit een park, soms een veldje naast een winkel en soms een tankstation langs de snelweg waar je mag blijven overnachten. Natuurlijk is het een wat fraaier dan het ander en wil je ook niet dat je gevaar loopt, maar daar helpt WikiCamps je dan weer bij: Mensen die er eerder geweest zijn vertellen je hoe de kwaliteit van de plek was. En het leuke is dat de gratis campings over het algemeen best wel goed zijn in dit land! Zo hebben wij al een paar keer op zo’n plek gestaan waarbij er ook nog gratis schone wc’s waren. Vaak zijn deze gratis campings in een dorp om zo toeristen te trekken. En als het ons dan goed beviel, dan willen we ook best wat terug doen om deze plekken in stand te houden. Zo halen we bijvoorbeeld een zelfgemaakte hartige taart bij de dorpswinkel of vullen we onze tank bij een tankstation uit het dorpje, ook al is deze wat duurder.

Fuel Map
Dat brengt ons direct bij de tweede app. De naam verraadt het misschien al, maar deze app gebruiken wij vaak als we willen tanken. De prijzen van benzine variëren flink in Australië en soms is 5 kilometer doorrijden voldoende om 20 dollarcent per liter te besparen. Fuel Map is een afsplitsing van WikiCamps en werkt daarom volgens soortgelijke principes: De gebruikers houden de gegevens actueel. Dus zodra het tijd is om te tanken, starten wij de app op en we zien bijna alle tankstations in de omgeving met, wanneer bekend, de prijzen. Handig uitkiezen toch? En natuurlijk zijn we niet te beroerd ons steentje bij te dragen, dus wanneer Wouter gaat tanken, werkt Linda de prijzen bij (en rekent direct het gemiddelde verbruik uit natuurlijk). Voor Nederlandse begrippen is de benzine hier echt heel goedkoop. We zijn echter genoeg Australiërs tegengekomen die zeurden over de hoogte van de benzineprijzen. Vervolgens vertelden wij de Nederlandse benzineprijzen en ze waren muisstil. Nu vraag je je vast af wat die Australiërs nou betalen voor een litertje benzine. Zit je goed op je stoel? Het duurst hebben wij getankt in Cairns voor 1,519 dollar per liter (0,97 euro met de huidige koers). De goedkoopste tankbeurt was 1,174 dollar per liter (0,75 euro).

Navmii
Onze laatste reisvriend op de telefoon is een navigatie-app. De app is gratis en brengt ons eigenlijk overal heen, al is het soms met de raarste routes. We zijn echter een aantal keer tegen uitdagingen aangelopen, met name in het binnenland. Zoals we in ons vorige verhaal al verteld hebben, kent Australië nogal veel onverharde wegen en daar mogen wij niet overheen met onze gehuurde campertje. Navmii maakt dit onderscheid alleen niet, dus stuurt je met dezelfde moeite een gravelweg op. Om dit te voorkomen, moeten we daarom (helaas) soms 'ouderwets' navigeren met behulp van kaarten, zoals bijvoorbeeld die in het eerder vermelde campingboek. Hierop staan vaak wel duidelijk de verharde en de onverharde wegen aangegeven.

Zoals een Amerikaan in Japan tegen ons zei: "Reizen anno 2015 is wel schandalig simpel met al die moderne techniek.” Daar zijn we het zeker mee eens, maar het haalt niet weg dat je de meeste inspiratie nog altijd haalt uit andere mensen die je ontmoet tijdens je reis.

• 20 September 2015 - 08:07

Pia:

Deze tips zijn wel heel erg handig voor Australie reizigers !