Sydney - Reisverslag uit Sydney, Australië van Wollie - WaarBenJij.nu Sydney - Reisverslag uit Sydney, Australië van Wollie - WaarBenJij.nu

Sydney

Blijf op de hoogte en volg Wollie

17 September 2015 | Australië, Sydney

Na twee volle dagen stad meenden we dat we een goede impressie hadden gekregen van Brisbane en trokken we weer het land in. We realiseerden dat we ongeveer de helft van onze camperreis erop hadden zitten (qua afstand én tijd) en dus dat we voor het stuk Brisbane - Sydney minder tijd tot onze beschikking hadden dan Cairns - Brisbane. Ja echt, we hadden voor het eerst in een lange tijd het gevoel dat we krap in onze tijd zaten :-).

North Stradbroke Island
Maar eerst tijd voor iets (hopelijk) moois! Eerder tijdens onze reis hadden we mensen uit Brisbane ontmoet. Zij vertelden ons over veel mooie plekken in Australië. Zo hadden we het ook met ze over eilanden gehad. Australië kent namelijk vele eilanden voor de kust, de een nog mooier dan de ander. Met name Fraser Island en de Whitsundays (eilandengroep) zijn erg populair onder toeristen. De Brisbaners vertelden ons echter van een wat minder toeristisch eiland voor de kust van Brisbane: North Stradbroke Island. "Dit is typisch een plek waar wij zelf weekendjes heen gaan met de familie", vertelden ze. Sterker nog, ze vinden het helemaal prima dat de toeristen er nauwelijks van af weten, want dan hebben ze dit "stukje paradijs" voor zichzelf. Nou, daar waren wij wel benieuwd naar natuurlijk! Tel daarbij op dat het ook nog eens precies het seizoen was dat de walvissen, na jongen te hebben gebaard in het Great Barrier Reef, terugtrekken richting Antarctica en daarbij voor de kust van North Stradbroke Island zwemmen. En het was inderdaad een zeer mooi eiland! We hebben walvissen, dolfijnen en haaien gezien, zonder er al te specifiek naar op zoek te gaan. Ook hadden we een fantastische kampeerplek, uitkijkend over zee!

New South Wales
Na ons bezoekje aan het eiland, reden we verder zuidwaarts en na niet al te lange tijd reden we een nieuwe staat in: New South Wales. "Wat is daar zo bijzonder aan?" Nou, vergeet niet dat Australië zo groot is dat elk van de staten zo'n beetje zo groot zijn als heel Europa. Deze hebben daarom hun eigen bestuur. We waren benieuwd wat wij hiervan zouden zien met onze camper. Nou, de grensovergang was niet veel bijzonderder dan: "Welkom in New South Wales". En verder valt het ook wel mee eigenlijk. Oké, de vangrailing ziet er wat anders uit en de parkeerplekken langs de kant van de weg hebben een andere stijl toiletten, maar verder is het weinig anders. Eerder in onze reis hebben we gehoord dat New South Wales beter verzorgde National Parks zou hebben, maar ook dat vonden we wel meevallen en nog steeds verreweg niet het niveau van Amerika halen. Ook zouden de mensen er wat stugger en meer op zichzelf zijn, maar ook dat hebben we absoluut niet zo ervaren. De hartelijkheid van de Australiërs was hier ook onverminderd aanwezig. We hebben zelfs weer een camping meegemaakt waar 's avonds iedereen rond het kampvuur kwam zitten en de eigenaar zelfgemaakte liedjes speelde over allerlei plaatsen waar hij geweest is.

Wijn
Een ander mooi voorbeeld van hartelijke mensen kwamen we tegen tijdens een wandeling in Washpool National Park. Of lievergezegd, net voordat we gingen wandelen. Er kwam een ouder stel aanlopen die op het punt stond aan een grote wandeling te beginnen. Na het gebruikelijke "waar komen jullie vandaan?" en "houden jullie van wandelen in de natuur?", begonnen ze hoor. De man bleek in het toerisme te hebben gezeten en dat merkte je aan hoe graag hij vertelde over de mooie National Parks die ze al bezocht hadden en het overdreven gebruik van superlatieven: Alles was 'spectacular'. Ondertussen was het de bedoeling dat wij alle namen van de parken en de mooiste wandelingen opschreven en z'n vrouw probeerde hem bij te houden met het spellen van alle namen.

Later kwamen we ze gedurende de wandeling nogmaals tegen (wij liepen de route in omgekeerde richting) en ging hij nog even door met alle namen die hij eerder vergeten was. Daarnaast kwam ook het beroemde wijngebied Hunter Valley ten sprake. Dit ligt een kleine twee uur ten Noorden van Sydney en staat bekend om zijn premium wijnen. De man vertelde dat hij wijntours had gegeven in dit gebied en had hier natuurlijk ook z'n favoriete wijnboerderijen. "Waren jullie van plan wijn te gaan proeven?" "Uh, ja, we denken het wel." Hij raadde vervolgens wijnboerderij van Ernest Hill aan en zei dat we daar maar moesten vermelden dat Jason ons had gestuurd, dan zou het wel goed komen ;-). Zo gezegd, zo gedaan! Wij kwamen enigszins ongemakkelijk bij de wijnboerderij aan, omdat we in onze gewone reiskleren rondliepen en er verder alleen maar rijke Koreanen en yuppen uit Sydney waren. Desondanks werden we, vooral na het vermelden van Jason, netjes ontvangen en hebben we een uitgebreide wijnproeverij gehad. En gelukkig waren de wijnen nog lekker ook. Weer zo'n grappige ervaring!

Sydney
En toen kwamen we aan bij de grootste stad van Australië: Sydney. Veel mensen denken ten onrechte dat dit de hoofdstad van het land is. Dat is zelfs niet Melbourne of Adelaide, maar een relatief kleine en speciaal voor dat doel gebouwde stad een stukje landinwaarts: Canberra. Desondanks is Sydney wel de stad "waar alles gebeurt". Alle grote bedrijven zitten er en de meeste toeristen zullen hier voet aan land zetten bij een bezoek aan Australië. Wij waren in Indonesië een Canadees tegengekomen die vrienden in Sydney had en zo zijn wij met ze in contact gekomen. En ook deze ontmoeting was uiterst aangenaam! De avond dat we er aankwamen werd er direct gebarbecued, mochten we onze camper voor aan de straat parkeren en mochten we zelfs in huis blijven slapen op een luchtbed. Zo vriendelijk, en dat voor mensen die we nog nooit ontmoet hadden! Zo zie je maar weer wat voor goede mensen er op aarde rondlopen en hoe je vrienden moet kunnen vertrouwen als zij weer andere vrienden aandragen. Ook realiseerden we ons hier ineens dat we voor het eerst sinds ons vertrek weer in een 'gewoon' huis waren: ook een leuke en aangename afwisseling!

De volgende dag gingen we natuurlijk de stad zelf in om te kijken wat Sydney te bieden heeft. We namen een creatieve route, namelijk door bij Manly Beach te parkeren en met een veerboot via de wereldberoemde haven Sydney binnen te varen. Het was een stralende dag, dus alle uitzichten onderweg waren ansichtkaart waardig. De skyline van Sydney vanaf het water is fenomenaal, maar toch hadden we gemengde gevoelens. Het was zeer mooi en indrukwekkend, maar op de een of andere manier ontbrak de wow-factor. We denken dat dit niet aan Sydney lag, maar aan de grote hoeveelheid mooie dingen die we tot nu toe in al die landen gezien hebben. Verder hebben we wel genoten van de stad zelf. We bezochten verschillende Victoriaanse gebouwen, Hyde Park, de Botanical Gardens, Darling Harbour en ga zo maar door. Geen moment hebben we ons onveilig of ongemakkelijk gevoeld, ondanks dat het erg groot, een tikkeltje chaotisch en een stuk multicultureler is dan we tot nu toe in Australië gezien hebben. Het is hier niet zo tropisch als in Brisbane, maar nog steeds erg aangenaam vertoeven gedurende het hele jaar. Dat blijkt ook wel uit de grote hoeveelheid stranden nabij Sydney en hoeveel deze gebruikt worden. Ja, het lijkt ons zeker geen straf hier een tijdje te wonen.