Vakantie in Nederland - Reisverslag uit Valburg, Nederland van Wollie - WaarBenJij.nu Vakantie in Nederland - Reisverslag uit Valburg, Nederland van Wollie - WaarBenJij.nu

Vakantie in Nederland

Blijf op de hoogte en volg Wollie

19 Oktober 2015 | Nederland, Valburg

Onze volgende vakantiebestemming ligt bijna helemaal aan de andere kant van de wereld. Het is een klein landje in Europa, dus wellicht heb je er nog nooit van gehoord. We zijn verschillende Australiërs tegengekomen die er op vakantie zijn geweest en ze waren er wel positief over. Uit onze voorbereidingen bleek wel dat het daar behoorlijk koud en nat kon zijn in oktober. Dus we trokken onze dikste kleding aan en stapten enigszins nerveus het vliegtuig in richting Nederland.

Grapje natuurlijk! Of ja, een beetje, want we gaan ‘slechts’ 2,5 week naar Nederland om de bruiloft van de zus van Wouter bij te wonen. En de familie weer even te zien natuurlijk. Soort van vakantie dus ;-). Zeker als je bedenkt dat we all-inclusive hadden geboekt :-p. De ouders van Linda haalden ons op bij het vliegveld en ze hadden zelfs een spandoek gemaakt. Leuk! We waren uiteraard moe… zeer moe… uitgeput van de vluchten, dus erg gezellig waren we vast niet. Het was leuk om de familie weer te zien na 5 maanden (en dat vonden ze omgekeerd ook), maar het voelde al gauw weer heel normaal.

De 2,5 week leken vooraf vrij lang, maar bleken in de praktijk zo om te zijn. We hebben alle familie en vrienden een keer bezocht (sommige meerdere keren). Daarnaast dus de bruiloft, waar ook wat voorbereiding in ging zitten. En we wilden natuurlijk weer een plan maken wat we mee terug naar Australië zouden nemen voor de volgende fase van ons avontuur. Kortom, net genoeg tijd om van de jetlag af te komen. Gelukkig viel het weer in Nederland, zeker voor oktober, de eerste week reuze mee: Het was vrij zonnig en zo’n 15 graden overdag.

Dus hoe gaat het vervolg eruit zien: We hadden tijdens onze reis in Australië de drie grootste steden (Brisbane, Sydney en Melbourne) bezocht en geen van deze drie heeft echt ons hart gestolen. Dat maakte de keuze waar te gaan wonen en werken niet eenvoudiger. We hebben uiteindelijk besloten naar Sydney te gaan, omdat we hier al connecties hadden en bovendien de hoogste werkgelegenheid zou zijn, afgezet tegen de populatie. Een rationele keuze dus. Ons plan is om ‘professioneel’ werk te zoeken, in een kantoor dus, bij voorkeur in ons eigen vakgebied. Dit is niet gebruikelijk voor mensen die naar Australië gaan met een Working Holiday Visa, maar het is wel ons droomscenario. Op dit visum mogen we maximaal 6 maanden voor dezelfde werkgever werken en maximaal 12 maanden in totaal in Australië blijven, waarvan we dus al 2,5 maand hebben opgemaakt. We weten dat we ons dus moeten focussen op tijdelijk werk. De recruiters die we hebben gesproken gaven ons de indruk dat tijdelijk werk vaak samenhangt met het direct kunnen beginnen met werken (geen opzegperiode, geen ellenlange procedures, etc). Het zal ons benieuwen...