Op weg naar Melbourne - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Wollie - WaarBenJij.nu Op weg naar Melbourne - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Wollie - WaarBenJij.nu

Op weg naar Melbourne

Blijf op de hoogte en volg Wollie

01 Oktober 2015 | Australië, Melbourne

Jaja, en toen kwamen we alweer aan bij de het laatste stuk van onze fantastische camperreis in Australië. De gedachte aan het einde maakte ons een beetje weemoedig; Zeker als we dachten aan wat zou volgen. Desondanks probeerden we nog te genieten van de mooie dingen die dit land ons te bieden heeft. Bovendien is het niet voor het laatst of zo! We komen hier terug en hopen dan hier en daar (in het weekend?) ook nog tijd te vinden voor leuke uitstapjes.

Het laatste gedeelte van onze reis vindt plaats tussen Sydney en Melbourne. Er zijn grofweg twee manieren om deze afstand af te leggen: 1. via de M31, de 'grote' snelweg die de twee steden vrijwel rechtstreeks met elkaar verbindt of 2. via de A1, de kustroute die we eigenlijk al sinds Cairns in grote lijnen volgen. Deels op instinct en deels op aanraden van Jason (kent u hem nog?), besloten we de kustroute te pakken.

Het is hier pas net lente en dan kan het vooral in het zuiden van het land nog best fris zijn: Op veel plaatsen zo'n 15 graden overdag en 7 graden 's nachts. An sich is dat niet heel koud, maar in een camper met niet al te goede slaapzakken wordt dat toch best fris kunnen we beamen! Sokken aan in bed dus. En het weer werd steeds wisselvalliger hoe dichter we bij Melbourne kwamen. Onze camper gebruikten we steeds meer om onszelf te beschermen tegen de wind, de kou en de regen, terwijl wij vóór Sydney het liefst zo min mogelijk in de camper zaten. Wandelingen om kans te maken om zeehonden en pinguïns te zien werden steeds korter. Hierdoor kwamen we eerder in de buurt van Melbourne dan onze planning en, omdat het weer ten westen van Melbourne beter was, besloten wij een deel van de befaamde Great Ocean Road te rijden.

De Great Ocean Road is de naam van de weg tussen Melbourne en Adelaide langs de kust. Vaak echt letterlijk langs de kust: bergwand aan de ene kant van de weg, terwijl er aan de andere kant een afgrond met zee te zien was. Het weer werd inderdaad een stuk beter qua temperatuur en hoeveelheid zon, maar niet qua wind. De uitzichten werden er gevoelsmatig wel een stuk mooier van. De Great Ocean Road staat naast haar mooie uitzichten ook bekend om de grote populatie koala’s. Zou het nu dan toch nog lukken? Jawel hoor, we hebben koala's in het wild gespot! Mooie lieve knuffelbeestjes in de boom. De Great Ocean Road hebben we slechts gevolgd tot en met de Twelve Apostles. Toen we bij de Twelve Apostles aankwamen, bleek dit een van de grootste attracties in Australië te zijn Tijdens onze reis waren we nog nergens zoveel toeristenbussen tegengekomen. En wie kwamen er uit die bussen? Uiteraard, Aziaten! Twelve Apostles is eigenlijk een verwarrende naam, want tegenwoordig staan er nog maar acht ‘apostles’ (rotsformaties) in zee. De overige vier zijn in de loop der tijd gesneuveld. Na deze toeristische attractie was het tijd om onze reis naar Melbourne te beginnen om daar de camper in te leveren.

Het inleveren van de camper hebben wij als best vervelend ervaren. Het was toch ons huisje voor 43 dagen en we waren er aan gehecht geraakt. Zonder enige problemen hebben wij met ons huis op wielen 7.000 km gereden en het was fantastisch. We hebben echt genoten van heel veel mooie dingen! De laatste dag haalden we onze backpacks weer tevoorschijn en vroegen ons af hoe die spullen ooit gepast hebben, maar dat kwam vanzelf goed.

Nadat we eenmaal de camper ingeleverd hadden, voelden we ons naakt. We hadden geen vervoersmiddel meer en moesten al onze bezittingen weer op de rug dragen. Met de tas op de rug gingen we met het openbaar vervoer naar hartje Melbourne. We verbleven in een erg fraai hotel midden in de stad. De dagen hierna verkenden we Melbourne (voornamelijk) te voet. De stad heeft een hele andere vibe dan bijvoorbeeld Sydney, terwijl deze qua inwonersaantal nagenoeg even groot is. Melbourne is veel artistieker, getuige de hoeveelheid kunstzinnige uitspattingen door de hele binnenstad. We voelden er ons wel op ons gemak. Ondertussen waren we echter toch alweer veel bezig met onze terugreis naar Nederland. Hoe zou het zijn om weer terug te zijn in Nederland? Gaan we het koud hebben? Wie willen we zien en wanneer? Zal het Linda lukken om op het allerlaatste moment nog een jurk te kopen voor de bruiloft?