Kobe aardbeving! - Reisverslag uit Kobe, Japan van Wollie - WaarBenJij.nu Kobe aardbeving! - Reisverslag uit Kobe, Japan van Wollie - WaarBenJij.nu

Kobe aardbeving!

Blijf op de hoogte en volg Wollie

03 Juni 2015 | Japan, Kobe

Deze stad stond vooraf niet op ons lijstje, maar dat veranderde toen we echt in Japan waren. Japan is bekend met alle soorten van natuurgeweld: tyfoons, vulkanen, tsunami's en aardbevingen. Onbewust weet je dit, maar je wordt het je meer en meer bewust als je borden op straat ziet met daarop de dichtstbijzijnde schuilplek. Mede hierdoor kwam Kobe in ons vizier. Kobe is in 1995 getroffen door een hele zware aardbeving, waarbij naar schatting 80% van de gebouwen beschadigd, dan wel ingestort is. In deze stad staat daarom ook een museum ter nagedachtenis van deze gebeurtenis met daarbij ook een onderzoeksinstituut naar aardbevingen.

En toen....
Op onze tweede avond in Kobe kwamen wij aan in onze hotelkamer. We zaten net op bed, toen we het gebouw heen en weer voelde gaan. Eerst dachten we aan de wind, want ja, we zaten wel 14 hoog, wie weet. Zo plots als het bewegen van het gebouw begon, zo plots was het afgelopen. Zou het een aardbeving zijn of toch de wind? Het zou wel zeer toevallig zijn als het een aardbeving is, want we waren speciaal naar Kobe gekomen om te leren over aardbevingen. Na een paar minuten zetten we de Japanse televisie aan en we kwamen er snel achter dat het inderdaad een aardbeving was die we hadden gevoeld. Enge toevalligheid toch?

Het was een kleine aardbeving voor Japanse begrippen, dus iedereen was heel kalm. Het epicentrum lag in de zee, ten Zuiden van Tokyo. Omdat daar de aardbeving het heftigst te voelen was, lieten ze beelden van Tokyo zien op de televisie, maar daarop zag je niemand echt reageren. Ze zijn aardbevingen gewend in Japan. Ook in ons hotel hebben geen paniek of iets dergelijks gehoord. De aardbeving had geen schade aangericht in Japan volgens het nieuws.

Twee dagen later zijn we naar het eerdergenoemde aardbevingenmuseum geweest. We hebben filmpjes gekeken, samen met een grote groep basisschoolleerlingen. Vóór de film waren ze erg druk, maar tijdens de film muisstil.... Ongelooflijk, wat een kracht een aardbeving kan hebben, echt ongelooflijk! Er waren geen andere toeristen in het museum, waardoor de vrijwilligers alle tijd namen om ons dingen te vertellen en met behulp van experimenten het effect van aardbevingen op verschillende bouwstijlen te demonstreren. Niet dat ze goed Engels konden, dus het moest met een paar Engelse woordjes en veel handen en voeten, maar ze deden in ieder geval echt hun best!