Hong Kong - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Wollie - WaarBenJij.nu Hong Kong - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Wollie - WaarBenJij.nu

Hong Kong

Blijf op de hoogte en volg Wollie

07 Juli 2015 | Hong Kong, Hong Kong

Het volgende land op ons lijstje was Indonesië, dus gingen we naar Hong Kong :-). Dit klinkt vreemd misschien, maar door wat we hebben gezien in Japan en Zuid-Korea waren we meer en meer geïnteresseerd geworden in China. Helaas moet je voor China zelf veel vooraf (vanuit Nederland) organiseren om een visum te krijgen, dus dat ging niet lukken. Hong Kong heeft echter een aparte status binnen China en geeft Nederlanders bij de grens een toeristenvisum voor twee maanden. Het leuke aan het feit dat we vooraf niets hadden vastgelegd, is dat we de mogelijkheid hebben om onze plannen tussentijds te wijzigen. Daarnaast lag Hong Kong ‘op de route’, dus hop, op naar Hong Kong.

Tijdens de busrit van het vliegveld richting onze accommodatie viel ons meteen de hoeveelheid wolkenkrabbers op. Echt overal waar je kijkt zie je wolkenkrabbers: oudere wolkenkrabbers, moderne wolkenkrabbers, de een nog hoger dan de ander. Laagbouw zijn we de eerste dagen niet tegengekomen in Hong Kong. Ons plan was om het lekker rustig aan te doen en daarvoor hadden we zeven dagen uitgetrokken; Volgens anderen was dit aan de lange kant voor Hong Kong. In de praktijk viel dit toch anders uit, want we hebben elke dag wel meerdere dingen kunnen doen / bezoeken en nog hebben we het gevoel dat we niet alles gezien hebben.

Tot 1997 was Hong Kong officieel in Britse handen en dat zie je op veel plekken terug. Engels is naast Cantonees een officiële voertaal, vrijwel alles staat aangegeven in het Engels (weliswaar ook in het Chinees), je ziet hier en daar nog Britse koloniale architectuur en veel straten (vooral op Hong Kong Island) zijn vernoemd naar Britse gouverneurs. Daarnaast is het ook onmiskenbaar Chinees, met z’n tempels, eten, mensen en tradities. We hebben verschillende Chinese tempels bezocht, mooie parken en tuinen gezien, genoten van het uitzicht aan de waterkanten (zowel op Hong Kong Island als op Kowloon (het vasteland) heb je mooie uitzichten naar elkaar), het uitzicht vanaf Victoria Peak bekeken, heerlijk gegeten (dat Dim Sum een specialiteit is kunnen we beamen) en een aantal musea bezocht, waarvan die over de geschiedenis van Hong Kong toch wel het meest indrukwekkend was. Kortom, die zeven dagen waren zeker niet te lang.

Een laatste noot nog over een andere eigenschap van Hong Kong: ruimtegebrek. Hong Kong is relatief klein, maar er wonen zeer veel mensen. En dat worden er alsmaar meer. Het gevolg is dat een vierkante meter grond erg duur is. Vandaar de overvloed aan wolkenkrabbers dus. Zo hebben we in Hong Kong gesproken met iemand die daar daadwerkelijk woont en dan hoor je dat ze met haar gezinnetje (haar man, kind van 7 jaar, nanny en zichzelf) op 400 square foot (ongeveer 40 vierkante meter) woont, terwijl het tweeverdieners zijn. Het ruimtegebrek kwam ook tot uitdrukking in de typische budgetaccommodaties: Wij hadden een kamer van maar liefst 8 vierkante meter (al vragen we ons af of ze niet een metertje gesmokkeld hebben in de advertentie). Het betrof een ‘twin room’, dus kamer met twee losse bedden, en een ‘private bathroom’. "Hoe past dat allemaal op 8 vierkante meter?”, vraag je je af. Nou, dat kan dus. Het is een beetje creatief omgaan met de ruimte, maar het gaat. Zo was de douche gecombineerd met het toilet (letterlijk, het water viel op het toilet) en stonden de bedden op hoge pootjes, waardoor je je baggage eronder kwijt kan. Tv, airco en waaier aan de muur en klaar is Kees.

Onze accommodatie betrof een guesthouse op de 17de verdieping van Chungking Mansions (het gebouw heeft zelfs zijn eigen Wikipedia pagina!). Het is een verzamelgebouw met guesthouses, restaurants, winkel en is de plek waar veel etnische minderheden in Hong Kong wonen. Op de benedenverdieping krioelde het dan ook van Indische en Negeriaanse verkopers die je echt alles wilden verkopen. Elke keer als we het gebouw binnen wilden, moesten we minstens tien keer “no thanks” zeggen, voordat we bij de lift waren. Daar moest je gemiddeld ook nog eens vijf tot tien minuten wachten tot je aan de beurt was naar boven te gaan. Maar het was niet alleen maar negatief. Zo was de locatie van het gebouw nagenoeg perfect om Hong Kong te kunnen bezoeken. Het lag dichtbij veel toeristische attracties, de metro en de waterkant (van het vasteland).